نرجس حق‌بیان: با گذشت یک‌ماه و اندی از جابه‌جایی مدیریتی در بانک صنعت‌ومعدن هنوز اما و اگرهای فراوانی پیش‌روی هدایت این بانک است.

 تغییر ناگهانی مدیریت این بانک بدون اخذ مشورت و تایید صلاحیت از بانک مرکزی شایعه بسته‌شدن حساب‌های این بانک را در بانک صنعت و معدن در پی داشت. اگرچه این موضوع توسط محمدرضا پیشرو مدیرعامل جدید بانک صنعت‌ومعدن (که با نظر مساعد علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن قدم به این بانک گذاشته است) تکذیب شد اما توسط دفتر رئیس‌ بانک مرکزی در این خصوص تایید و تکذیبی صورت نگرفت.

این موضوع بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با محمدرضا پیشرو، عضو قدیمی هیات مدیره بانک صادرات و مدیرعامل فعلی بانک صنعت و معدن.

  • ظاهراً به دلیل اینکه در احراز پست مدیرعاملی صلاحیت شما توسط بانک مرکزی مورد ارزیابی قرار نگرفت و جنابعالی بدون کسب نظر این نهاد، مدیرعامل بانک صنعت و معدن شدید، بانک مرکزی حساب‌هایتان را مسدود کرده است؟  این موضوع صحت دارد؟

خیر،‌این موضوع صحت ندارد و مانند دیگر شایعاتی است که رسانه‌های می‌سازنند.

  • یعنی حساب‌های شما در این بانک مسدود نشده است؟ حال به هر دلیلی؟

خیر، مسدود نشده است.

  • انک صنعت و معدن به تازگی پیام‌های کوتاهی را برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌کند مبنی بر عملکرد این بانک و کارهایی که این بانک در راستای همسویی با دولت نهم انجام داده است. شما تنها یک ماه و اندی است که به این بانک آمدید چگونه گزارش عملکرد ارایه می‌کنید.

ما پیام کوتاهی ارسال کردیم با این مضمون که در طول ایام فعالیت دولت مهرورز و عدالت گستر نهم، یک هزار و 733 طرح تامین مالی و برای 29 هزار و 821 نفر شغل ایجاد شد. این موضوع ربطی به حضور من در بانک صنعت و معدن ندارد. این عملکرد 34 ماهه بانک را نشان می‌دهد که در حال حاضر هم این روند در حال ادامه است و بدون هیچ محدویتی ادامه می‌یابد و استمرار خواهد داشت.اغلب بانک‌ها در اعطای تسهیلات و تامین منابع مشکل دارند.

  • شما چگونه روند اعطای تسهیلات را ادامه می‌دهید در حالی که معضل کمبود نقدینگی اکثر بانک‌ها را وادار به اضافه برداشت از بانک مرکزی و یا مسدود کردن روند تخصیص اعتباراتشان کرده است؟

ما فقط به طرح‌های صنعتی وام می‌دهیم و مشکل کمبود نقدینگی هم نداریم. بانک‌های دیگر چون بانک تجاری هستند در غالب مضاربه، جعاله و... نیز وام می‌دهند و ممکن است با کسری منابع مواجه باشند ولی بانک ما هیچ مشکلی ندارد و ما تامین مالی طرح‌ها را به راحتی انجام می‌دهیم.

  • اگر اینگونه است چرا به تازگی اعلام کردید که در صدد  افزایش منابع و نقدینگی بانک هستید.

ما هم مثل همه بانک‌ها پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم منابع مورد درخواست خود را تامین کنیم. در این خصوص از طریق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و یا مجمع بانک‌ها دست به کار شدیم تا همانند دفعه گذشته بتوانیم منابع مورد نیاز را به دست بیاوریم.

  • دفعه گذشته شما در حدود یک‌ونیم میلیارد دلار از ذخیره ارزی برداشتید.همزمان بانک توسعه صادرات نیز به همین میزان برداشت کرد اما در غالب سپرده از آن استفاده کرد تا برابر قوانین کمیته بازل بتواند 8 برابر آن سپرده جذب کند.شما هم  با چنین پروسه‌ای از این منابع استفاده کردید؟

 خیر، ما در قالب افزایش سرمایه از این منابع استفاده کردیم که تا 4 برابر آن پتانسیل برای بانک ایجاد شد. در حال حاضر نیز اعتبار طرح‌های با نیاز ارزی را مصوب کردیم که اعتبارات اسنادی آنها گشایش شود.

  •  در واقع این منابع را برای گشایش اعتبار اسنادی مشتریان به کار گرفتید؟

بله، تقریباً این منابع در قالب گشایش «LC»های مشتریان به کار گرفته شد که بخشی از LCها نیز در حال سررسید شدن است.

  •  در حال حاضر پیشنهاد یا درخواست افزایش سرمایه را به نهاد خاصی ارجاع دادید؟

 خیر، ولی پیگیر هستیم.

  •  باز هم یک‌ونیم میلیارد دلار برداشت را در دستور کار دارید؟

 سقف مشخص نیست هر چقدر بتوانیم تلاش می‌کنیم تا پتانسیل بانک را بالا ببریم.

  •  شما اشاره کردید که مشکل نقدینگی ندارید اما درصدد افزایش منابع برای بانک هستید!

 ما می‌خواهیم پتانسیل بانک را بالا ببریم.

  • ولی آقای محرابیان در توضیح دلایل برکناری مهدی رضوی، مدیرعامل پیشین این بانک اعلام کرده بود که صنایع مشکل کمبود نقدینگی و به همین دلیل قرار است از ایشان در سمت دیگری استفاده شود.

من از این موضوع اطلاع ندارم.

  • ظاهراً مأموریت شما در بانک صنعت و معدن تخصیص نقدینگی به صنایع با بوروکراسی کمتر است؟

ترجیح می‌دهم در این مورد در یک فرصت دیگری صحبت کنم.

کد خبر 57520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز